2-års jubileum!!

Först och främst. Vår semesterresa var utlovad att återberättas här på bloggen för flera dagar sedan. Jag har inte hunnit! Men den kommer, jag lovar :)

Herr Bidde flyttade in hos oss på Källängen den 26 februari 2014.

Som jag nämnt innan, så tog han omgående på sig Anderssonkepsen och gjorde sig hemmastadd från dag ett.

Vi är såååå glada att vi har honom :) Han ger oss så mycket tillbaka, det är en skön kille med en oerhört bra social förmåga och han är riktigt kul att träna med. Han har en problemlösningsförmåga som ibland är något annorlunda. Flera gånger har jag sett hur han löst en uppgift eller situation på ett sätt som jag tror bara Bidde skulle komma på... :)

När han kom hit, tog det någon månad innan han riktigt landat och funnit sin roll bland oss alla på gården.

Det visade sig vara en oerhört snäll hund vi fick från Karin och Jonas. Han är fantastiskt duktig på att läsa av andra hundar i vår omgivning. På flerhundspromenaderna, respekterar han omgående efter visuell kontakt, andra hundars önskan om avtånd, och finner lika fort vänner som han kan röra sig med. Jag har lärt mig massor av honom. Han är så öppen och tydlig för andra hundars mentala status, att jag på ett ögonblick kan se på Biddes signaler hur det står till. Som en öppen bok. Oerhört intressant! Och oerhört smidigt, eftersom jag på en gång kan hjälpa till vid vissa fall, stödja Bidde, gå undan, eller helt enkelt låta honom sköta mötet alldeles på egen hand. Han är klockren och fantastiskt duktig på att föra över sin trygghet på andra vovvar. Han har en förmåga att alltid få det att fungera.

Bidde fick mycket stöd av pappa Sten när han flyttade in. Det är inte helt lätt för en vuxen hanhund att bli satt hos en familj ute i skogen tillsammans med en hel hop kaniner, andra djur och stundtals många människor som kommer och går. Bidde funderar mycket, och jag tror han hade lite huvdbry över våra dagar och vår livsstil. Men han fann sig fort och gick smidigt in i gruppen. Deltog på alla sysslor, lättföljd o tittade på pappa Sten om han var osäker på hur han skulle hantera någon situation. Han är fantastiskt duktig med valpar och unga hundar, har ett beteende och uppförande som är väldigt positivt.

Pappa Sten gick vidare för snart ett år sedan. Bidde var märbart tagen av dagen, precis som vi alla andra. Varje morgon i flera veckor gick han raka vägen till Sten där vi ordnat hans sista vila. Men det tog inte lång tid innan han insåg att platsen på huvudkudden i sängen var ledig :) Livsnjutare som han är! Bidde gillar att ha en annan hund i huset. Han blir glad när vi får besök, oavsett  vem, även tant Elsa som visar både var skåpet ska stå och domderar runt. Hoppas hoppas att vi kan hämta en liten flattevalp framöver. Herr Bidde skulle bli en ovärderlig plastpappa att luta sig mot. Ordning o reda, snäll o trygg.