betraktelser och funderingar

 
Man tänker ganska mycket. Ibland lite för mycket.
Igår satt jag i bilen större delen av dagen. Alldeles själv i flera timmar ger utrymme för mååånga tankar. Och med hjälp av radion, fick jag ännu vidare och bredare funderingar. Eftersom jag färdades genom flera kommuner, län och landskap, fick jag ju också fördelen att lyssna på olika radioprogram då jag tvingades byta till bättre mottagning emellanåt.
Allra bäst var de första 10 milen. Jag har ingen aning om vad för slags program det var. Men det var nästan så att jag på flit körde fel när jag kom till sändningsgränsen och det var dags att byta kanal. Bara för att få lyssna en stund till.
Programmet gick ut på att människor fick ringa in och säga sin mening. Utan förutbestämt ämne. Jag fick höra massa kul och framförallt annorlunda vinklingar och kopplingar. Och i princip samtliga samtal handlade om någon form av missnöje.
- Det var damen som ville lagföra förbud på att trampa på och/eller plocka vilda blommor med böter som sanktion. Hon är orolig för blommor som växter i och kring städer runt om i landet. Dock hade hon inte någon riktigt smart o genomtänkt lösning på huruvida blompolisen ska jobba och kostnadsersättas. Fin tanke kan man tycka. Men blompoliserna skulle nog få väldigt fullt upp, i synnerhet kring midsommar...Jag själv skulle nog föredra att poliser fortsätter med sina sedvanliga uppgifter i samhället och inte omplaceras till blomvakter.
- Och så var det mannen som inte var nöjd med omvärldens attityd till överviktiga. Relevant lösning på problemet saknas, trots rekordlångt utlägg i radion. Men nöjd var han absolut inte :)
- Sedan var det pensionären som tycker det är orättvist med ekonomin över landets befolkning. Pensionärer är fattiga och är hänvisade till att enbart köpa gammal mat i butiken. Men till skillnad från föregående, var den här inringaren förberedd och hade en genomtänkt vattentät plan! Höjd möbelskatt för att finansiera matavdrag till pensionärer. Matavdrag liknande modell som rotavdrag! Vet ni hur många soffor som säljs i Sverige? Tillräckligt många för att föda en dryg miljon pensionärer :)
Undrar om man skulle tipsa Magdalena Andersson! Hon kanske till och med skulle kunna koppla ihop pensionärens idé med möbelskatten så att matbordsförsäljningen finansierar blompolisen :)
- Och så var det tjejen som ville hylla en sjuksköterska som gör ett toppenjobb. Positivt!
Sedan hann jag inte lyssna mer innan mottagningen var slut. Det var inringare nummer två som såg till att minimera mina lyssnarchanser eftersom han lag beslag på många långa minuter. Synd, jag gillar att folk delar med sig av egna tankar och ideér! Men jag fick ett par mil med Per Gessle-maraton! Vilket slår det mesta :)
 
Jo just ja. På vägen hem lyssnade jag på spermadonation. Intressant ämne! Som ger många människor möjligheter som de annars inte skulle få. Men som biolog så drar genetiktankarna igång direkt. Hur stor är sannolikheten att två personer avlade med samma donator, träffas och får egna barn? Evolutionen kanske riskerar att hamna på ända. Säkerligen finns massor av forskning och säkerhetsprogram för det hela. Men det skapas en form av avelsschema, vem som helst blir inte godkända som donatorer. I det här programmet var det far och son som presenterades. Båda servade med sperma, varav sonen också var ett resultat av faderns donation. En slags elitlinje som anses vara goda att avla på hade skapats.
I det här ämnet kan jag skriva mycket vad jag tycker och tänker :) väldigt intressant är det! men jag tror att jag stannar här :)
 
Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med allt ovan. Bara betraktelser i största allmänhet :)
 
Jag var i Borlänge igår. Och Bidde hade praktik på Scania i Norrtälje. Han och maken packade varsin frukostlåda och for iväg redan vid halv sex på morgonen. Tydligen tog det på krafterna att basa på verkstaden, för i morse var han sömnigare än någonsin :)
Jag hälsade på mamma och plastpappa som bor i dalarna. Åt en god lunch på Ikea och hämtade bland annat upp en visningskyl till vår bod. En snabb visit, men jag hoppas få vara socialare nästa gång!
 
I morrn är det helg. Skönt! Hittills den här veckan har vi kört nästan 200 mil och haft ordentliga arbetsdagar. I måndags startade vi redan halv 4. Så kl 6 sa min stegräknare att jag redan fått ihop 5200 steg.
I morgon ska vi inte vara i stallet halv 4!
 
Jättegravid! Man kan minst sagt ana hur det ligger till. Och ser man inte, kan man enkelt känna på den runda magen hur det rör sig där inne.
Frukostklubben :) Bidde är jordens livsnjutare och tar tillvara på alla tillfällen han kan till sådant som han gillar.
Packade ur släpvagnen igår kväll, och vi hittade ett paket grisöron som Rolf packat med :) så snällt!
En tur i skogen idag. Civilisationen i all ära, men kaninbondelivet är bäst. I går spenderade han dagen i Norrtälje, men han är en hemmagris. Hade rullat sig o njöt som bara den när dom kom hem igår kväll sa maken.