Försäljning och reklam

Jag tycker synd om en del telefonförsäljare.
Det kan inte vara lätt att ha telefonen och sin röst som enda arbetsredskap. Att sitta och ringa runt till människor i hopp om att få sälja något och tjäna några kronor.
Jag vet hur tröstlöst det är. Eller nästan, mitt område handlade om marknadsundersökning under en sommar. Men förfaringssättet är ungefär detsamma. Man har ett förutbestämt formulär som man följer. Efter tio samtal kan man det utantill och det börjar bli svårt att hitta varianter hur man kan formulera sig utan att läsa innantill.
Men varför i hela friden ska ALLA ha en sån otroligt lång ingress? - Hej Yvonne, jag heter xxx. Stör jag dig? och sen kör det på i minst åtta minuter om man inte får stopp efter första frågan.
Mitt svar är alltid något udda på frågan - stör jag dig? Jag sitter på toaletten, är på begravning, är på bröllop, jag är i polisförhör, öser gödsel, simmar eller helt enkelt -Ja du stör om det handlar om försäljning. Alltid trevligt bemötande, de är ju människor som alla vi andra.
Dock fungerar inte alltid mitt sista svar, försäljningssvaret, eftersom en del inte fattar att det är kört. De fortsätter glatt och man får avbryta massor av gånger och förklarar att de spiller dyrbar arbetstid och det smartaste är att snabbt avsluta för att försöka hos annan person.
Ett fåtal förstår fortfarande inte, utan ger sig tusan på att uttröttningsmetoden fungerar.
Dom känner inte mig med andra ord! Inte en chans i världen att jag skulle ge efter, helt klart tvärtom effekt.
Ibland ledsnar jag så till den grad att jag tar över samtalet och styr det hela. Sist det hände handlade det om radonmätningar. Tjejen hade fått i uppdrag att presentera mätaren och vilket problem vi har i området vi bor i. Vår fastighet fanns till och med i hennes papper sedan tidigare mätningar. Vilket jag visste var helfel. Jahaja, sa jag, och bad henne redogöra för mätvärden, när det var gjort och vilka markförhållanden i Hensvik som gör att just vi skulle vara drabbade. Jag hade en radda frågor och önskade diskutera. Tyvärr kunde hon inte finna just oss i systemet och efter 20 minuter kom hon fram till att det är nog bäst att jag hör av mig om jag skulle bli intresserad. Och så lag hon på, utan att lämna kontaktuppgifter eller upprepa hennes uppdragsgivares namn, som jag glömde i samma sekund som hon sa det i början! Då känns det bra!! Precis samma känsla som när vi köpte en skinnjacka i Marocko en gång. En upprörd försäljare efter prutning på affär innebär att man gjort en bra affär. Han var så upprörd så vi tog en annan väg till stranden resten av veckan, så att vi inte passerade hans butik :)
 
Min far hade ett effektivt sätt att avsluta telefonförsäljare. På fråga om det var Bror de talar med, svarade han alltid -Nej han har dött. Klockrent!! :)
 
Det är inte bara telefonen som används för försäljning. Min epost är fylld med alla möjliga erbjudanden. Och det märks att man är någonstans mellan gammal och mindre gammal. Det handlar om graviditetstest, resor för seniorer, bantningsmedlel, potensmedel, kläder, antirynkkräm mm mm. Jag verkar vara perfekt för marknaden, eftersom jag täcker upp hela åldersspannet...
 
Det som fick mig att ledsna igår var ett telefonsamtal från en väl ansedd firma för sanering, ohyra och annat. Detta som en efterdyning efter ett besök hos oss. Tyvärr har de i uppdrag av försäkringsbolag att besöka husägare för besiktning. Försäkringsbolaget lämnar över sina kunder till företaget, som skall kontakta och besiktiga huset. Jag förstår inte alls försäkringsbolagets väldigt ologiska beslut att regelbundet terrorisera sina kunder och påtvinga ett flera timmar långt besök av det här företaget. I och för sig en mycket trevlig och kunnig kille, faktiskt så bra så han hade platsat på en av alla byggprogram på tv. Men det hjälper inte här. Fru Andersson kan vara lite tvär och vill bestämma själv.
Hela gården är försäkrad, och valet att besiktiga en av alla 13 byggnader förstår jag inte. Varför i hela friden väljer de en av uthyrningsstugorna? Ett fritidshus. Om det ska göras, borde väl hela fastigheten inkluderas kan man tycka.
Bara att gilla läget. Fram med stegar, öppna grunden, förbereda hyresgäst och stå till förfogande. Jag visste vad killen skulle komma fram till, det var ju samma stuga de tittade på sist. Så protokollet blev i princip en kopia på det föregående. Fyra timmar till ingen nytta för mig.
Och så har de mage att ringa för att sälja ett åtgärdspaket med lösning för en golvbrunn som sitter 5 cm fel enligt dagens normer.... Och lite annat. Herregud. Visst, försäljaren förstod vinken när jag avbröt och förklarade att jag själv hör av mig om vi väljer att åtgärda och med hjälp av det här bolaget.
Vilket aldrig kommer att hända, jag föredrar att välja själv. Fast det sa jag inte iaf :)
Det hela ter sig så billigt och oseriöst i mina ögon, i synnerhet när vi har en årspremie för gårdsförsäkring motsvarande köpet av en hel häst. Lite stil och klass förväntar jag mig nog!
 
Nej, slutgnällt. Det är FREDAG!! Jag, Herr Bidde och tant Elsa tar med oss kaffetermosen och ger oss ut en sväng. Det är fantastiskt skönt ute och vi tänker skolka från kontoret ett tag :)
 
I eftermiddag plockar jag upp en fin bit vildsvin ur frysen och förbereder gryta och potatisgratäng. Min mor och plastpappa besöker oss i helgen :)
 
Inte en enda bild ännu idag. Det lägger jag in senare!!